Ce, unde, cum?

Neuroplasticitatea, cunoscuta si sub numele de plasticitatea creierului, se refera la modificarile care au loc in cadrul cailor neuronale si sinapselor, ce au loc in urma schimbarilor de comportament, mediu si a proceselor neuronale, precum si schimbari cauze in urma unor accidentari.

 

In momentul in care a aparut, acest nou proces o inlocuit vechea ideea prin care ce sustinea ca din punct de vedere fiziologic, creierul este un organ static. Astfel a inceput sa se exploreze cum si in ce moduri se schimba acesta in timpul vietii.

 

Pasko Rakic afirma in lucrarea sa ”Neurogenesis in adult primate neocortex: an evaluation of the evidence” ca neuroplasticitatea apare la mai multe niveluri, de la schimbari la nivel celular datorita invatarii pana la schimbari pe scara larga ce implica remapare corticala in urma unei accidentari. Rolul neuroplasticitatii este recunoscut pe scara larga in cadrul unei dezvoltari sanatoase, invatare, memorie si recuperare in urma unor leziuni ale creierului.

 

In timpul secolului 20, neurologii au cazut de acord ca structura creierului este relativ imuabila dupa o perioada critica din timpul copilariei. Aceasta convingere a fost provocata in urma descoperirilor ce scoateau la iveala ca mai multe parti ale creierul raman plastice chiar si in perioada maturitatii.

 

Dificultati in invatare

Am auzit de foarte multe ori aceasta vorba: “Invata cat esti tanar, ca dupa-aia…ii greu.”

 

Si acum imi amintesc de profesoara de Matematica 3 din timpul facultatii. Avea in jur de 60-65 de ani. Stateam in primul rand si asteptam sa incepa cursul. Ea se uita prin sala cu creta in mana si ne-a spus cum a fost zilele trecute la medicul neurolog pentru consultatie si desi unele femei se simt flatate atunci cand sunt complimentate ca arata ca la 20 de ani, ea a fost la fel de impresionata in momentul in care medicul i-a spus ca are un creier ca la 20 de ani. Apoi ne-a vorbit de importanta activitatii mintii, indiferent de varsta.

 

Problema este antrenamentul creierului. Cat de mult il stimulam si in cat de multe domenii diferite? In zilele noastre, multumita internetului, avem acces la tot felul de aplicatii ce ne ajuta sa ne mentinem creierul in forma chiar daca nu avem chiar asa de mult timp.

 

Aplicatii special create pentru dezvoltarea creierului:

  1. Gamesforthebain – website cu aplicatii gratuite
  2. Lumosity – probabil cel mai mare website specializat pe o dezvoltare stiintifica a creierului(memorie, viteza de reactie, rezolvarea problemelor, flexibilitate, atentie)
  3. Train your Brain with Dr. Kawashima – aplicatie cu licenta pentru PC si MAC.
  4. Jocurile adunate de noi – GRATUIT in fiecare zi

 

Fitness-ul si Exercitiile Fizice

In studiul intitulat “Differential effects of treadmill running and wheel running on spatial or aversive learning and memory: roles of amygdalar brain-derived neurotrophic factor and synaptotagmin I”, Chauying J. Jen, profesor in fiziologie si autor al studiului, prezinta cum oamenii de stiinta au impartit mai multi soareci in doua grupuri si i-au pus sa inoate intr-un labirint inundat, apoi intr-o incercare separata i-a supus unui stimul neplacut pentru a observa cat de repede invata sa se indeparteze de acesta.

 

In urmatoarele patru saptamani, au dat voie unui grup sa alerge pe rotile obisnuite, o activitate normala pentru ei, in timp ce au fortat celalalt grup sa munceasca mai mult pe roti mai mici la o viteza si durata controlata de catre oamenii de stiinta. Apoi au testat ambele grupuri pentru a inregistra capacitatea de invatare si memoria.

 

Ambele grupuri de soareci si-au imbunatatit performanta in labirintul inundat fata de incercarea precedenta. Insa doar cei care au fost munciti mai mult au fost mai buni la testul de a se feri de stimulul negativ, o sarcina care, conform neurologilor, necesita un raspuns cognitiv mai complicat.

 

Soarecii care au fost fortati sa alerge pe roti au suferit schimbari moleculare in mai multe portiuni ale creierului, in timp ce alergatorii voluntari au suferit schimbari doar intr-o zona.

 

Rezultatele noastre sustin faptul ca diferite forme de exercitii fizice induc schimbari neuroplastice in diferite regiuni ale creierului”, afirma Chauying.

 

In urmatorul articol vom vizita tema meditatiei, voi vorbi despre bratele/picioarele fantoma si vei vedea metode medicale foarte interesante prin care sunt tratate diferite afectiuni simtite de oameni in membrele fantoma.

 

Ti-a placut articolul? Impartaseste-l cu prietenii pe Facebook, Twitter si apasa butonul Like.

Tu cum iti mentii fitness-ul creierului? Ce metode folosesti? Spune-ne intr-un comment mai jos.

 

Spune si altora!