Daca ai fost vreodata convins de un agent de vanzari ca-ti doresti cu adevarat un produs, ai facut ceva bazandu-te prea mult pe instinct sau ai facut alegeri ce pareau total nespecifice modului tau de a fi, atunci inseamna ca ti-a fost indusa o idee in minte. Uite cum poate fi facut acest lucru.

 

Daca ai vazut filmul Inception, s-ar putea sa crezi ca a induce cuiva o idee este dificil de facut. De fapt nu este. Este chiar foarte simplu si destul de dificil de evitat. Vom examina cateva metode prin poate fi facut acest lucru.

 

Atentie: Acest articol este scris cu scopul de a te ajuta sa detectezi aceste tactici sau sa le folosesti din motive pozitive, in loc sa le folosesti pe ceilalti cu scopuri egoiste sau negative.

 

Psihologia inversa functioneaza, de fapt

Daca o folosesti cum trebuie, obtii rezultate. Daca nu, de fapt doar esti pasiv agresiv. Problema este ca cei mai multi oameni privesc psihologia inversa intr-un mod foarte simplu. De exemplu daca spui: "Nu-mi pasa daca vrei sa-ti risti viata sarind dintr-un avion", in ideea de a incerca sa convingi pe cineva sa nu sara cu parasuta. Aceasta nu este psihologie inversa ci de fapt esti pasiv agresiv. Haide sa lasam aceasta abordare deoparte si sa vedem cum se formuleaza corect.

 

Daca vrei sa folosesti constructii logice intoarse la 180 de grade in favoarea ta, trebuie sa fii subtil. Sa spunem ca vrei ca persoana cu care imparti apartamentul sa spele vasele pentru ca este randul lui/ei. Poate ca prima abordare care-ti vine in minte este urmatoarea: "Hei, te deranjeaza sa speli tu vasele? Este randul tau."

 

In acest exemplu presupunem ca persoana cu care stai este lenesa si daca incerci o abordare draguta, nu te va ajuta prea mult sa duci treaba pana la capat. Ce-i de facut atunci? Incercam ceva care suna asa:

 

"Hei, am decis ca nu vreau sa mai spal vasele de acum inainte si voi incepe sa cumpar lucruri de unica folosinta. Esti ok cu asta? Daca vrei sa-mi dai niste bani, pot sa cumpar mai multe ca sa ai si tu."

 

Efectul acestei formulari este sa-i prezinte celeilalte persoane alternativa neplacuta daca nu spala vasele, fara sa se dea vina pe nimeni. In loc sa fie ocupat cu vreo acuzatie, colegul de apartament nu are decat optiunea de a lua alternativa in considerare. Asa poate fi eficienta psihologia inversa, cat timp o spui cu convingere.

 

Niciodata nu vorbi despre idee. Vorbeste pe ocolite

Sa convingi pe cineva sa faca ceva, poate fi dificil daca stii ca nu vor dori sa o faca, asa ca trebuie sa-i faci sa creada ca a fost ideea lor. Aceasta directiva este destul de des intalnita mai ales la agentii de vanzari, insa este mai usor de vorbit despre ea decat de pus in practica.

 

Trebuie sa privesti inducerea de idei in acelasi mod in care privesti rezvolvarea unui mister. Incet dar sigur oferi persoanei in cauza o serie de indicii pana cand concluzia evidenta este cea pe care ti-o doresti. Cheia aici este sa ai rabdare, pentru ca daca te grabesti sa treci prin indicii, totul devine evident. Daca o iei usor, ideea se va forma in mod natural in mintea lor si va creste de la sine.

 

Sa presupunem ca incerci sa convingi un prieten sa manance lucruri mai sanatoase. Este un obiectiv bun dar exista un inamic: este dependent de pui prajit si are nevoie de o portie consistenta in fiecare zi. Pentru ca esti ingrijorat, ii spui sa manance lucruri mai sanatoase. Acesta fie crede ca este o idee buna si nu face niciodata nimic sau doar iti spune sa nu-l mai bati la cap. Pentru a-si da seama cat de mult ii dauneaza fizic, are nevoie de o revelatie. Poti sa faci asta posibil, vorbind pe ocolite, in jurul problemei.

 

Pentru a face acest lucru, trebuie sa fii foarte inteligent si subtil, altfel va fi evident. Nu poti sa spui: "Stai asa, am citit astazi ca puiul prajit omoara 10 milioane de copii in SUA in fiecare an", pentru ca s-ar putea sa nu fie chiar asa si intentia din spate este foarte evidenta.

 

Avand in vedere ca puiul este subiectul principal, ce trebuie sa faci este sa-l transformi in ceva de care sa-ti fie sila cu adevarat. Data viitoare cand stranuti, fa o gluma si spune ca ai gripa aviara. Cand sunteti impreuna in oras si comanzi la un restaurant, afirma in mod clar ca ai luat decizia de a comanda orice altceva in afara de pui, pentru ca tocmai ai aflat de modul in care majoritatea carnii de pui este preparata in restaurante.

 

Cand ai creat destul de multe astfel de situatii si, din nou, avand destul timp intre ele incat sa nu para un comportament ciudat, poti deveni putin mai agresiv si sa nu te mai duci cu acel prieten sa-si cumpere pui prajit.

 

De asemenea poti fi proactiv in a-ti imbunatati propria stare de sanatate si sa-i spui prietenului tau ceea ce ai decis sa faci si cat de bine functioneaza pentru tine. Dupa cateva saptamani, daca prietenul tau nu a decis sa reconsidere pozitia pe care o ia in legatura cu puiul prajit mancat in fiecare zi, poti sa mentionezi in treacat despre acest subiect si acesta ar trebui sa fie mult mai deschisi in a avea o conversatie serioasa pe acest subiect.

 

Vinde avand nevoia pe primul loc

Aceasta este probabil una din cele mai simple metode de a induce o idee in mintea cuiva. Este o alta versiunea a psihologiei inverse, numai ca-i mai putin agresiva. Sa presunem ca vrei sa vinzi cuiva un memory stick. Optiunile disponibile sunt de 16GB, 32GB si 64GB. Vrei sa vinzi cel mai mare memory stick, pentru ca asta inseamna mai multi bani pentru tine. Cumparatorul vine cu ideea ca vrea sa cheltuie cat mai putin posibil. Nu vei ajunge prea departe daca ii spui ca ar trebui sa cheltuie mai multi bani, cand stii ca nu vrea sa faca acest lucru. In loc sa faci asta, indreapta-ti atentia catre ceea ce-si doreste: ce mai ieftina varianta [pentru nevoile sale]. Un exemplu de conversatie ar suna asa:

 

Cumparator: Imi puteti spune mai multe despre acest memory stick de 16GB? Vreau sa fiu sigur ca este potrivit pentru mine.

 

Tu: La ce doriti sa folositi memory stick-ul?

 

Cumparator: Am nevoie de el pentru a transfera fotografii. De obicei lucrez cam cu 10GB de fotografii.

 

Tu: 16GB sunt cu adevarat de ajuns pentru a transfera fotografiile dumneavoastra, cat timp nu aveti si alte fisiere, poate mai voluminoase, pe care ati dori sa le transferati. Cred ca ar trebui sa fie in regula pentru nevoile pe care le aveti acum.

 

Aceste ultime doua propozitii induc indoiala in cumparator. Ai putea chiar sa adaugi: "ati avea nevoie doar de un memory stick mai mare daca doriti sa fiti sigur ca aveti destul spatiu in viitor", insa s-ar putea sa fortezi putin. Ideea este ca, in momentul in care pui pe primul loc ceea ce-si doresc ei, dorinta lor cea mai importanta, este usor sa-i faci sa creada ca vor sa cumpere mai mult de la tine.

 

Din nou, as vrea sa-ti reamintesc ca a induce idei in mintea altor persoane nu este un lucru dragut pe care l-ai putea face. Foloseste aceste informatii pentru a detecta cand cineva face acest lucru cu tine si nu neaparat ca un ghid pentru a face asta altcuiva, din motive nepotrivite.

 

In completarea acestui articol, daca esti interesat in tehnici specifice de limbaj, cum se formeaza, de ce functioneaza si exemple practice, te invit sa citesti eBook-ul "52 de Tehnici de Manipulare si Influentare"

Spune si altora!