Cand vorbim de dezvoltare personala, cand poti spune ca ai facut ceva anume (citit o carte, un articol, vazut un film educational, ascultat o carte digitala, mers la un seminar) si in urma experientei ceva s-a schimbat in tine si in modul in care te comporti, tocmai ai parcurs o calatorie si astfel ai o poveste pe care o poti spune.

 

Sa-ti spun mai multe de ce este importanta povestea ta si care sunt motivele din spatele impartasirii cu ceilalti.

 

1. Povestea este un mijloc prin care poti impartasi si interpreta experiente

Povestile sunt universale si pot crea legaturi de natura culturala, lingvistica si intre generatii.

 

Povestitul poate fi folosit ca o metoda de a oferi lectii de etica, valori, norme si diferente culturale. Invatatul este mult mai eficient atunci cand are loc in medii sociale ce ofera indicii despre cum pot fi aplicate cunostintele. Astfel povestile ofera o unealta pentru a oferi cunostinte intr-un context social.

 

Dupa cum spune Robert Wyer in cartea sa “Knowledge and Memory: The Real Story” , cunostintele fiecaruia dintre noi se bazeaza pe diferite povesti si creierul uman contine o intreaga masinarie pentru a intelege, tine minte si a spune povesti.

 

Oamenii sunt fiinte ce spun povesti si duc vieti sub forma unor povesti, atat ca individ cat si in societate.

 

2. Si care sunt efectele asupra mintii?

Anne McKeough in lucrarea intitulata “Storytelling as a Foundation to Literacy Development for Aboriginal Children: Culturally and Developmentally Appropriate Practices”, sustine ca povestile oglindesc gandul uman pentru ca oamenii isi formeaza ganduri folosind struturi narative si de cele mai multe ori isi aduc aminte diferite lucruri sub forma unei povesti.

 

Cand povestesti ceva, ascultatorul foloseste canalul auditiv si vizual si astfel el poate invata:

   -    cum sa-si organizeze firul povestii in mintea sa

   -    sa recunoasca structuri de limbaj

   -    sa-si exprime propriile ganduri

 

3. Valoarea pe care o oferi este unica

Marsha Rossiter in Narrative and Stories in Adult Teaching and Learning” spune ca povestile sunt o unealta educationala eficienta pentru ca ascultatorul se asociaza in poveste si astfel tine minte experienta.

 

In timp ce povestitorul este asociat in poveste, isi poate imagina noi perspective facând astfel o invitatie catre o experienta empatica si transformatoare. Acest lucru se realizeaza prin lasarea ascultatorului să se implice activ in poveste cat si observand, ascultand si participand cu un minim de dorinta de a-l ghida.

 

Ascultand un povestitor sau citind ceea ce scrie acesta, se poate forma:

   -     o conexiune personala de durata

   -     o noua sau noi metode inovative de a rezolva probleme

   -     o intelegere comuna privind diferite aspiratii

 

Astfel ascultatorul isi poate activa anumite cunostinte si sa-si imagineze noi posibilitati. Pentru ca de cele mai multe ori, povestile au mai multe straturi de intelegeri si astfel trebuie sa asculti cu atentie pentru a identifica intelesurile din spatele cuvintelor.

 

Povestile sunt folosite ca o unealta pentru a invata copii despre importanta respectului prin practicarea ascultarii. De asemenea este folosita pentru a invata copii sa respecte viata in sine si sa valorifice conexiunea interumana.

 

Spune-ne povestea si calatoria parcursa de tine intr-un comentariu mai jos si/sau pe pagina de facebook. Permite si altora sa invete de la tine. Si sunt sigur ca au ce invata.

Iti plac povestile? Afla cum sunt ele folosite in Peru

 

 

 

 

Ti-a placut articolul? Impartaseste-l cu prietenii pe Facebook, Twitter si apasa butonul Like.

Lasa-ne un comment mai jos si spune-ne o poveste care si-a pus amprenta asupra ta, care ti-a schimbat modul de gandire sau doar te-a impresionat pe moment, indiferent de domeniul din care face parte.

 

Spune si altora!