Cei mai multi dintre noi suntem foarte buni in a ne seta obiective, dar nu asa de buni in a le indeplini. Fie ca-i vorba de o noua afacere, sa inveti o limba noua sau sa stapanesti un instrument muzical, cateodata incepem lucruri fara sa le terminam.

 

Unul din cele mai importante motive pentru care nu indeplinim ceea ce ne propunem, este lipsa motivatiei si a perseverentei. Plecam la drum avand mult optimism in legatura cu calatoria pe care urmeaza sa o parcugem, fara sa fim pregatiti pentru obstacolele inevitabile pe care urmeaza sa le intalnim.

 

Haide sa scoatem la suprafata 6 moduri prin sa devii mai perseverent si sa nu mai renunti:

 

1. Creeaza-ti o viziune care sa aiba o perspectiva mai larga

libris.ro%20

Fara sa ai o viziune si un scop care sa cuprinda mai mult decat propria persoana, exista o sansa destul de buna sa renunti in primele faze cand apar dificultatile. Opus fata de aceasta situatie, este cea in care atingi un obiectiv ce implica alte persoane si binele acestora, iar responsabilitatea pentru ceilalti va fi de ajuns sa te stimuleze sa mergi mai departe, fata de un obiectiv care-i centrat doar pe tine.

 

De exemplu, daca inveti o limba straina pentru a avea o relatie mai profunda cu partenerul de cuplu, este o sansa mult mai mare sa perseverezi pentru ca relatia ta depinde de asta.

 

Sau, daca incerci sa scapi de kilogramele in plus, gandeste-te la increderea in sine, buna dispozitia si starea de bine pe care o vei avea. Mai mult decat atat, gandeste-te la modul in care acest lucru ii va afecta pe cei dragi.

 

Schimbandu-ti perspectiva de la un obiectiv care-i centrat doar pe tine, la unul care afecteaza viata celor pe care-i iubesti, te concentrezi pe ceea ce vei obtine in urma indeplinirii acestuia, in loc de cat de greu este de atins.

 

2. Creeaza-ti un grup de sustinere

Cineva spunea la un moment dat ca daca vrei sa mergi repede, du-te singur. Daca vrei sa ajungi departe, mergeti impreuna. Toti cei care au atins performante de varf au o echipa ce-i ajuta sa se mentina motivati si perseverenti, de la antrenori, angajati, asistenti, mentori si asa mai departe.

 

Mai mult decat atat, ar trebui sa te inconjori de persoane care deja au obtinut ceea ce-ti doresti sa obtii. Nu numai ca acest lucru va afecta viteza cu care inveti, dar va avea un impact pozitiv asupra perseverentei si flexibilitatii tale cand lucrurile devin dificile. Cand ai un obiectiv clar stabilit si ai o stare de siguranta ca-l poti atinge, acest lucru iti va ajuta mintea sa decida pe ce informatii sa se concentreze si la ce poate sa renunte.

 

Practic, incepi sa te concentrezi pe obiectivul pe care vrei sa-l atingi, in loc sa acorzi atentie lucrurilor care ti-ar putea distrage atentia, precum indoieli sau frici.

 

3. Creeaza-ti un mod de a gandi flexibil

Pentru a ne atinge obiectivele, cateodata este nevoie sa ne schimbam modul in care gandim. Carol Dweck a scris o carte numita “Mindset”, ce scoate in evidenta doua moduri de gandi: intr-un mod flexibil sau intr-un mod rigid.  Cu un mod de a gandi flexibil, reusesti sa te dezvolti si sa cresti cand intalnesti provocari, mergand catre succes. Cu un mod de a gandi rigid, esti convins ca te nasti cu un set de abilitati si ca nu poti sa faci mare lucru pentru a schimba acest lucru.

 

4. Fixeaza-l in timp

Oamenii care se bucura de succes, inclusiv antreprenori miliardari sau atleti care participa la olimpiada, toti isi fac un program pentru a-si prioritiza ziua. De ce un program si nu doar o lista simpla cu sarcini?

 

Cercetatorul Kevin Kruse ne scoate in evidenta de ce o lista cu sarcini nu este prea eficienta:

 

– o lista cu sarcini nu ia timpul in considerare. Cand avem o lista lunga cu sarcini, avem tendinda sa ne ocupam de cele care pot fi rezvolvate rapid, in cateva minute, lasand neterminate sarcinile care necesita mai mult timp. O cercetare facuta de compania iDoneThis, scoate in evidenta ca 41% din sarcinile de pe o lista simpla nu sunt niciodata terminate!

 

– nu face diferenta intre urgent si important. Tendinta este sa ne ocupam de lucrurile urgente si sa le ignoram pe cele importante. (cat timp a trecut de cand ai spus ca mergi sa-ti faci acele analize sau ca faci curat in debara?)

 

– listele cu sarcini contribuie la cresterea nivelului de stres. Sarcinile neterminate invita ganduri intruzive ce pun presiune pe noi. Nu-i de mirare ca ne simtim coplesiti in timpul zilei si noaptea ne confruntam cu insomnii.  

 

Astfel, creeaza-ti un program cu prioritati. Ce nu va fi trecut in program, nu va fi facut.

 

5. Invata-i pe ceilalti

Ai predat vreodata cuiva un lucru pe care l-ai invatat, iar apoi ti-ai dat seama ca poti sa-l retii mai usor? Acest lucru se intampla pentru ca in momentul in care invatam pe cineva ceva, mintea noastra reuseste sa retina informatia intr-un mod mult mai eficient decat atunci cand doar citim despre acel subiect.

 

O cercetare in aceasta directie scoate in evidenta ca oamenii retin:

 

5% din ceea ce au invatat dupa ce au fost la un curs;

10% din ceea ce au invatat dupa ce au citit despre acel subiect;

20% din informatiile primite in format audio-visual;

30% din ceea ce invata cand vad o demonstratie;

50% din ceea ce invata cand sunt implicati intr-o discutie de grup;

75% din ceea ce invata cand pun in practica ceea ce au invatat;

90% din ceea ce invata cand invata pe altcineva sa puna in practica informatia in viitorul apropiat;

 

Aceste rezultate ale cercetarii sunt foarte relevante pentru cineva care vrea sa invete ceva nou. Daca vrei sa fii mai bun in a vorbi in fata unui public, nu doar te uita la altii cum o fac. Este important sa pui in practica ceea ce ai invatat. Apoi incearca sa “inveti” pe altcineva sa faca la fel.

 

6. Stabileste-ti consecinte

De ce avem tendinta sa nu intarziem la o intalnire de afaceri, fata de o intalnire in oras cu prietenii? Pentru ca in primul caz ne putem pierde locul de munca. Cei mai multi dintre noi suntem mai motivati sa fim stricti cu noi insine, atunci cand este implicata o consecinta, chiar daca este una usoara.

 

Suntem mult mai influentati de consecinte negative decat de unele pozitive. Astfel, de exemplu, consecinta de a pierde bani poate fi un stimulent destul de puternic pe care sa-l folosesti asupra ta. Ideea este ca cineva din echipa care te sustine sa fie implicat direct si obiectivele tale sa fie spuse si altor persoane. Acest lucru va forma o presiune din jur, lucru ce te va determina sa-ti indeplinesti lucrurile propuse.

 

Exista un obiectiv sau abilitate in raport cu care vrei sa fii mai perseverent? Care din strategiile de mai sus o vei aplica pentru a o indeplini? Lasa-ne un comentariu mai jos.

Spune si altora!